Dlaczego obśmiałem Kompanię Piwowarską


Hejtować jest łatwo i zawsze to chętnie robię. Gorzej, gdy trzeba zaproponować coś lepszego.

Dlatego zacząłem się zastanawiać w jaki sposób należałoby napisać informację o Peroni Nastro Azzurro. Przeciętnym lagerze, który miał się stać Guccim piw w Polsce

Przekaz, jaki Kompania Piwowarska chciała zawrzeć w swoim komunikacie prasowym Selektywna Ofensywa można sprowadzić do:

Piwo jest drogie i chcemy, by stało się lanserskie. Dlatego będziemy je sprzedawali tylko do sklepów i klubów, gdzie są ludzie z dużą kasą. Liczymy na zbudowanie skojarzeń.

Tę, skądinąd przykrą dla ogółu ludzkości informację należy odpowiednio opakować, tak, aby:

  1. Media nie wyrzuciły tego od razu do kosza.
  2. Media, po przeczytaniu ze zrozumieniem, napisały o firmie coś dobrego.

Tytuł prasowy w Fakcie „Kompania Piwowarska cię nie chce, Nowaku!” albo „Dla bogatych piwo, dla biednych pomyje” nie jest tym, o czym marzy PRowiec firmy..

Przeczytaj mój hejt na marketing Peroni Nastro Azzurro

Produkt, panie!

Dlatego warto jest skonstruować przekaz tak, aby dziennikarz po przeczytaniu wiedział, że piwo jest kierowane do elity z jakiegoś konkretnego powodu. A nie tylko dlatego, że jest drogie.
Następnie trzeba ten powód podać, podkreślić wężykiem i napisać dużymi literami, by dziennikarz był przekonany, że faktycznie, produkt elitarny i przełomowy dla rynku.

A jaki to jest produkt? To przeciętny lager. No i tu zaczyna się problem.

Chcesz lepszy lager? Przeczytaj o Stary Melnik iz Bochonka

Kontekst is the king

Piwo jest z Włoch. A w powszechnej świadomości piwo to Niemcy, Belgia, Czechy, Słowacja, Irlandia i Wielka Brytania. Może jeszcze coś, co akurat mi do głowy nie przychodzi. Ale takie kraje jak Włochy, Grecja, Hiszpania czy nawet Węgry, kojarzą się z winem.

Dlatego chociaż kilka słów na temat tradycji piwowarskiej z tego kraju byłoby ciekawych. Dlaczego piwo z Włoch? Czy włoskie piwa mają w sobie coś specyficznego, na przykład są bardziej goryczkowe? A może właśnie łagodniejsze? Dlaczego?

Wystarczyło kilka sekund z Google i Wikipedią, bez znajomości włoskiego, aby znaleźć informację, że:

Chcesz coś dobrego z włoch? Posłuchaj Krampusa, folk metalu o ekologicznym przekazie!

Browar Peroni został założony w XIX wieku, czyli ma tradycję. A tradycja w piwowarstwie to nie byle co – to nie jest Samsung, który musi pokazać, że jego produkty to najnowsze technologie. Wręcz przeciwnie. Im browar starszy, tym lepiej. Tej informacji zabrakło.

Nastro Azzurro oznacza „Błękitna wstęga”. To odznaczenie, które otrzymują statki, które najszybciej przepływają Atlantyk. Piwo zostało tak nazwane w 1933, gdy liniowiec SS Rex pobił rekord. Marka sponsoruje także zespoły wyścigowe, które wygrywają. Tego też nie napisano.

Chcesz przeczytać coś, czego nie hejtuję? Przeczytaj co sądzę o Sezonie Burz Sapkowskiego.

Referencje!

Napisałem, że żłopanie piwa kojarzy się między innymi z Wielką Brytanią. Peroni Nastro Azzurro to jedno z najpopularniejszych tam piw, konkretnie trzynaste.

Wiadomo, że takie piwo nie wygra z budżetową masówką pokroju naszego Królewskiego, choćby z powodu wyższej ceny. Trudno też mu będzie pokonać piwa smakowe i owocowe, które łatwiej „wchodzą do gardła” ludziom, którzy za piwem mniej przepadają. Nie mam dokładnych danych (Kompania Piwowarska, jako część koncernu SabMiller ma), jak popularne i w jakim segmencie są tam piwa.

Lubisz piwa owocowe? Przeczytaj co sądzę o Wiśni w piwie

Ale myślę, że spokojnie można napisać coś w stylu „drugie najpopularniejsze piwo premium w Wielkiej Brytanii”. A w samych Włoszech? Czy przypadkiem ktoś nam, wiślanom, nie próbuje wcisnąć ichniego Janosika jako piwa premium? Z informacji to nie wynika

Przydatność, głupcze!

Problem z informacją prasową polega na tym, że musi być przydatna. Porównywanie piwa do jakichś damskich fatałaszków od Armaniego czy Prady nic nie wniosło. To był zlepek samozachwytów, które raczej nikomu się nie przydały, poza firmą, która beztrosko wrzuciła to na stronę, przekonana, jaka jest ą i ę.

A ja to znalazłem i mogłem obśmiać.

Podobało się? Polub bloga na Facebooku!




Komentarze

Popularne posty